Jak rozpocząć pracę online w zerówce?

Zanim rozpoczniesz zajęcia online w zerówce przemyśl, jaka jest Twoja grupa (spokojna, energetyczna, nieśmiała), ile liczy osób i jaki masz kontakt z rodzicami. Przypomnij sobie jaka jest ich sytuacja domowa (jakim sprzętem dysponują, czy rodzice pracują zdalnie, ile jest dzieci w domu). Być może próba spotkania online w ogóle nie będzie możliwa. Jeśli rodzice pomogą dziecku w uczestniczeniu w takim spotkaniu nie nastawiaj się, że przeprowadzisz „zajęcia”. Spotkanie powinno być jak najkrótsze (15-20 min). Poproś na początek, aby każdy powiedział w co się ostatnio bawił, pokazał swoją ulubioną zabawkę, rysunek, psa, kota, coś czym chciałby podzielić się z grupę. Nie zmuszaj do uczestnictwa w rozmowie. Nie każdy może być na to gotowy. Załóż, że spotkanie ma na celu podtrzymanie kontaktu z dziećmi, dodanie im i rodzicom otuchy, przypomnienie, że o nich nie zapomniałeś/aś, że wszyscy jesteście cali i zdrowi (dzieci mogą się martwić, o siebie nawzajem, ale także o ciebie). Postaraj się, aby spotkania w miarę możliwości były regularne. Jeśli spotkanie w grupie kilkunastu osób nie będzie możliwe, spotkaj się w mniejszej grupie, albo z każdym dzieckiem i jego rodzicami osobno. Okaż rodzicom wsparcie, nie tylko w zakresie edukacji, ale przede wszystkim w zakresie pedagogiczno-wychowawczym. Możesz podsyłać im materiały do pracy z dzieckiem – ważne, aby były one nastawione na kreatywne spędzanie z nim czasu w domu, zabawę, zajęcia ruchowe itp. W miarę możliwości przestrzegaj godzin pracy, zadbaj także o siebie! (O ile to tylko możliwe, nie wysyłaj materiałów wieczorem, i ogranicz się do jednej wiadomości dziennie. Nie zapominaj też, że rodzice najczęściej nie mają Twojego wykształcenia i doświadczenia. Pomóż im w tym trudnym czasie. Pamiętaj, że materiały, z których skorzystałbyś w szkole/przedszkolu w pracy zdalnej mogą się nie sprawdzić. Poszukaj nowych materiałów – np. zamiast kserówki „poznajemy literkę B” wyślij film na YouTube, albo poleć przepisy na DIY (do it yourself – czyli „zrób to sam”)– pomoce edukacyjne inspirowane pedagogiką Montessori.